Groninger Pianofestival

Zesde Groninger Pianofestival geslaagd!

Eind 2021 heeft het zesde Pianofestival plaatsgevonden. We moesten het twee keer uitstellen, maar uiteindelijk is het toch gelukt! Met iets minder deelnemers en helaas geen slotconcerten, maar in plaats van deze concerten wel een filmregistratie van beide dagen! Zodra de film is gemonteerd, zetten we de film op deze website. De deelnemers en hun ouders hebben hiervoor toestemming gegeven.

Eerste dag: Suzuki-dag

De eerste dag van het festival was voornamelijk bedoeld voor leerlingen die les krijgen volgens de Suzuki-methode. Het meest kenmerkende van de Suzuki-benadering is dat kinderen al vanaf hun vierde jaar in hechte samenwerking met ouders en docent spelenderwijs hun muzikale talent kunnen ontwikkelen. Pianospelen doen de meeste leerlingen in hun eentje en daarom staat samen musiceren juist centraal bij het Groninger Pianofestival.

Tweede dag: Piamore Piano Concours

De tweede dag stond in het teken van het Piamore Piano Concours. Alle pianoleerlingen tot en met 18 jaar, met uitzondering van conservatoriumstudenten, hadden hierbij de gelegenheid om pianomuziek ten gehore te brengen in alle mogelijke stijlen, inclusief eigen composities, op één of meer piano’s. Een deskundige jury gaf hierbij opbouwend en positief commentaar, juist om het speelplezier te stimuleren. Alle leerlingen ontvingen een oorkonde met daarop hun naam en de samenvatting van het jurycommentaar. Ook kreeg iedere leerling een medaille.

Workshops

Op beide dagen konden de leerlingen kiezen uit workshops zoals Ritme en Grafische Partituur. Ook heeft een aantal pianisten kennis mogen maken met het monumentale orgel van de Groninger Martinikerk. Pianiste Irina Osetskaya gaf een masterclass Lavignac en Smetana.

Speciale composities

Heleen Verleur, Suzuki-docent piano en componist, componeerde twee stukken voor 15 pianisten aan 5 piano’s. Zij verwerkte elementen uit de workshops in haar composities en noemde ze  When Bach met Lavignac en Ostinato. Op beide dagen kregen alle deelnemers een voor hen geschikte partij van een van de composities.

Deelnemers en docenten

De jonge deelnemers van het festival kwamen hoofdzakelijk uit Groningen en omstreken. Een groot aantal van de Suzuki-pianodocenten uit Nederland waren bij het festival betrokken. Een mooie kans om professioneel samen te werken en kennis en ervaringen uit te wisselen.

Inspirerende dagen

Het waren twee mooie, zinvolle en inspirerende dagen. We zijn er trots op dat we een mooi festival hebben kunnen organiseren, ondanks de uitdagende maatschappelijke situatie, die toch wel de nodige creativiteit en flexibiliteit heeft gevraagd.

Wij zijn de sponsoren zeer erkentelijk voor hun financiële ondersteuning. Zonder deze ondersteuning zou het Groninger Pianofestival niet mogelijk zijn geweest. Dank aan het Prins Bernhard Cultuurfonds, het VSB-fonds, de Stichting Roode- of Burgerweeshuis, de Kunstraad, het Kunstencentrum Vrijdag en voor het legaat Marieke Houting-Siebers.

Marijtje van Duijn
Grietje Meter
Hanne van den Broek
Joëlle Doll

Verslag van het vijfde Groninger Pianofestival 19 en 20 april 2019

Het Groninger Pianofestival 2019 was een groot succes. Het plezier spatte er vanaf bij de jonge pianisten. Wat een talent kwam er op deze dagen af! Mooi om te zien dat klein en groot op het podium durfden te staan om te laten horen hoe hard ze hadd geoefend en hoe goed het klonk. Knap hoor!

Olifant & Uilskuiken

Op de eerste dag volgden de pianisten lessen bij verschillende Suzuki docenten die uit heel Nederland naar Groningen waren afgereisd. Heleen Verleur (Suzuki-pianodocent in Amsterdam en Almere), schreef voor deze gelegenheid het stuk “Olifant & Uilskuiken” voor 3 kinderen aan één piano. Dit stuk werd met zeven! piano’s tegelijk ingestudeerd en uitgevoerd. Aan het einde van de dag volgde een prachtig slotconcert waar iedereen voorspeelde met een solo- of ensemblestuk.

Piano Concours

De tweede dag van het Groninger pianofestival werd dit jaar in samenwerking met de stichting Piamore georganiseerd. Pianoleerlingen tot en met achttien jaar mochten laten zien hoe goed ze al waren op de piano. Ze mochten zelf kiezen hoe ze dit deden: in alle mogelijke stijlen, eigen composities, op één of meerdere piano’s, met twee, vier, of meer handen – alles was mogelijk. Ze ontvingen na afloop van hun optreden deskundig en positief commentaar van de jury.

Wibi Soerjadi

Halverwege de dag kwam niemand minder dan Wibi Soerjadi langs! Hij verzorgde een kort optreden en reikte een medaille uit aan iedere deelnemer van het concours.

Beide dagen waren er  workshops met als thema’s: compositie (door Michiel van der Veen), improvisatie (door Jan Ruerd Oosterhaven), orgel (door Theo Jellema), pianowerkplaats (door Wim Hoving) en podiumpresentatie (door Loes Nuyten).  In de ritmeworkshop van Gijs van Rhijn kregen de meest dagelijkse voorwerpen een muzikale betekenis.

Gedurende beide dagen van het festival konden alle deelnemers tussen de bedrijven meedoen aan het beschilderen van een door de stichting Piamore gedoneerde piano onder leiding van kunstenaar Charles Michels. De piano is inmiddels verrijkt met kleurrijke portretten van bekende componisten en muzikanten en zal bij muziekschool VRIJDAG in gebruik blijven.

Deze fantastische dagen werden mogelijk gemaakt met hulp van:

Joëlle Doll
Grietje Meter
Hanne van den Broek
Marijtje van Duijn
Heleen Verleur
Mies Terhorst
Martin Tarenskeen
Irina Osetskaya
Hugo Sloterdijk
Gerben Makkes van der Deyl
Siebert Nix
Edzo Bos
Bram van der Veen
Aafko Boonstra